Informácie o nás

Gymnázium Milana Rúfusa, Ul. J. Kollára 2, v Žiari nad Hronom je škola s 50-ročnou tradíciou. Počas svojej existencie si, často v neľahkej materiálnej situácii, udržala vysoký štandard a krok za krokom budovala svoje dobré meno. Svedčia o tom desiatky úspešných osobností, absolventov našej školy.

Gymnázium Milana v Žiari nad Hronom je zriadené na základe zriaďovacej listiny č. 2002/002745 zo dňa 24. 6. 2002 s účinnosťou od 1. 7. 2002 vydanej zriaďovateľom, Banskobystrickým samosprávnym krajom, so sídlom v Banskej Bystrici. Čestný názov nesie od 1. 9. 2010. Je samostatnou rozpočtovou organizáciou. Ako právnická osoba vystupuje v právnych vzťahoch svojím menom a nesie zodpovednosť vyplývajúcu z týchto vzťahov.

Základným predmetom činnosti školy je pripravovať žiakov na štúdium na vysokých školách, ale aj na výkon niektorých činností v správe, kultúre a ďalších oblastiach. Škola zabezpečuje výchovu a vzdelávanie v súlade so základnými pedagogickými dokumentmi s cieľom poskytnúť úroveň všeobecného vzdelania s prihliadnutím na danosti, schopnosti, nadanie, talent a záujmy študenta, aby sa uplatnil v živote spoločnosti, prípadne ďalej študoval. 

Ciele, ktoré si škola určila v koncepčnom zámere a snaží sa ich napĺňať rozličnými aktivitami:

  • rozvíjaním kľúčových kompetencií zvýšiť konkurencie schopnosť našich absolventov pri prijímaní na VŠ a následne na trhu práce; pripraviť žiakov na celoživotné vzdelávanie
  • zabezpečiť kvalitné materiálno - technické podmienky vyučovania; vytvárať priestor na tvorivú a partnerskú atmosféru
  • zvýšiť odbornosť učiteľov, využívať inovatívne formy a metódy vyučovania a moderné pomôcky
  • aktívne zapájať žiakov do vyučovacieho procesu i života školy
  • zintenzívniť výchovné pôsobenie školy na žiaka (prevencia drogových závislostí a sociálno-patologických javov, environmentálna výchova, výchova k slušnému správaniu v škole i na verejnosti, atď.)
  • viesť žiakov k zdravému životnému štýlu a k aktívnemu a zmysluplnému využívaniu voľného času
  • priblížiť školu potrebám reálneho života
  • zviditeľniť výsledky školy na verejnosti, a tak formovať kladný postoj rodičov, ale i širokej verejnosti ku škole; o každodennom živote školy budú rozhodovať tí, ktorých sa to týka – učitelia, žiaci a ich rodičia.

Priority školy:

  1. Zvyšovanie kvality a efektivity vzdelávania
  2. Reforma vzdelávania – Premena tradičnej školy na modernú
  3. Implementácia Školského vzdelávacieho programu vo výchovno-vzdelávacom procese
  4. Tvorba celoživotného systému vzdelávania
  5. Posilnenie väzieb medzi školou, rodinou, spoločnosťou a praxou
  6. Budovanie motivujúcej školskej klímy

História projektu

    Ako ukazujú rôzne certifikované merania (COMPARO, Externá časť maturitnej skúšky zo SJL, PISA...), rozvinutá funkčná čitateľská gramotnosť zďaleka nie je medzi stredoškolákmi taká samozrejmá.

    Keďže predpokladáme, že rozvoj základných čitateľských zručností, najmä čítania s porozumením by mal byť predovšetkým záležitosťou nižšieho primárneho vzdelávania (ISCED-1, ISCED-2), rozhodli sme sa cielene zamerať na rozvoj vyšších čitateľských zručností, rozvoj kritického myslenia a komunikačných zručností 15. -19. ročných žiakov.

     Vzhľadom na neukončenú a často aj veľmi nekoncepčne vedenú reformu obsahového a výkonového štandardu v štátnom kurikule je príliš málo času na to, aby sa žiaci priamo na vyučovaní venovali debate, diskusii, polemike,  tvorbe argumentačných textov, prezentácii a obhajobe vlastných myšlienkových konštruktov. Ešte viac ako priestor na spomínané aktivity, chýba spätná väzba, priestor na hodnotenie aj sebahodnotenie výstupov žiaka, ktoré prezentujú úroveň ich práce s textom, rozvoj argumentačných schopností, prezentačné a komunikačné zručnosti.

Preto sa snažíme doplniť toto „biele miesto“ v rámci  projektu Čítaj pozorne, argumentuj presvedčivo, debatuj odborne.

  Jeho realizáciou chceme vytvoriť v rámci vyučovania, ale aj mimo neho, priestor na debatu alebo polemiku, v ktorej by žiaci prezentovali argumentmi podporené názory na vopred vymedzené témy.