Aktivity projektu

 

Debatné popoludnia

 

  1. Zverejnenie debatných tém:

Škola v januári 2011 zverejní 7 debatných téz. 3 budú zamerané na široké spektrum poznatkov, aby debata vyžadovala poznatky tak z prírodovedných, ako aj spoločenskovedných disciplín (napr. Je potrebné zakázať interrupcie?, Je dnešný životný štýl mládeže škodlivý?... ) a 4 budú zamerané buď na prírodovedné disciplíny (napr. Je využitie solárnej energie prínosom pre spoločnosť? ) alebo na spoločenskovedné disciplíny (napr. Môže „malý“ človek ovplyvniť „veľkú“ politiku?).

  1. Motivačné hodiny

V priebehu januára – februára učitelia predstavia na jednotlivých predmetoch tézy a možnosti, ktoré ich disciplína na debatu pri danej téme ponúka (využiť môžu aj brainstorming, voľné písanie, motivačné texty...). V rámci diskusie predstavia možnosti argumentovať za kladnú aj zápornú odpoveď na ponúkanú tézu. Budú motivovať žiakov k hľadaniu podporných argumentov k zvolenému stanovisku... Táto motivačná aktivita bude slúžiť na zistenie záujmu žiakov o debatu. Po zistení záujmu žiakom bude ponúknutá prednáška lektorov – odborníkov na danú tému. Prednáška prebehne v popoludňajších hodinách a bude motivovať k ďalšiemu hľadaniu informácií. Lektor prednášky bude zároveň slúžiť aj ako konzultant pre debatérov.

  1. Prípravná fáza debaty

Nasledovať bude prípravná fáza debaty, pri ktorej budú žiaci zbierať informácie, čítať a analyzovať rôzne texty súvisiace s témou, viesť vlastný terénny výskum, dotazníkový prieskum, študovať pramene... V tejto etape budú realizované tematické exkurzie, žiaci budú pracovať v teréne, hľadať zdroje, konzultovať... Počas práce žiaci ešte nevedia, či hľadajú argumenty ZA alebo PROTI, ani nepoznajú svoj debatný tím.

  1. Debatné popoludnie

Po príprave bude nasledovať samotné debatné popoludnie, na ktoré budú pozvaní žiaci a učitelia školy, žiaci a pedagógovia z iných škôl v regióne, rodičia, lektori... Účastníci debaty budú rozdelení do tímov a vylosujú si stanovisko, ktoré budú obhajovať. K dispozícii budú mať odbornú literatúru, internet. V priebehu prípravy si vypracujú stratégiu a budú prednášať argumenty a protiargumenty. Po debate bude nasledovať sebahodnotiaca a hodnotiaca časť. V rámci nej zhodnotí tím svoje pôsobenie, klady a zápory, víťaza navrhne publikum aj odborná porota (lektori a učitelia). Najlepšie výkony jednotlivcov a víťazný tím budú odmenení vecnými cenami. Celá debata bude snímaná a záznam z nej bude slúžiť ako študijný materiál (hodiny SJL, jednotlivé predmety, triednické hodiny...). Najlepšie argumentačné pasáže budú „prepísané“ do textovej podoby a stanú sa súčasťou zborníka projektu.

V rámci realizácie projektu prebehnú minimálne 4, maximálne 6 debát (podľa záujmu žiakov).

 

Eseje na tému

 

  1. Zverejnenie tém a kritérií hodnotenia

Pre žiakov, ktorí by radi prezentovali svoje vlastné stanovisko, ale nemajú záujem o debatu bude vypísaná súťaž v písaní esejí. Žiak si zvolí jednu z ponúknutých tém (totožné s debatnými) a stvárni ju v eseji. Obsahové a formálne kritériá na hodnotenie eseje žiakom predstavia vyučujúci SJL, záujemcovia ich nájdu aj na predmetovej stránke SJL. Témy môžu byť aj hodnotenými výstupmi na vyučovaní (slohová práca, štvrťročná práca...). Autori esejí môžu podľa potreby a záujmu využívať konzultácie s vyučujúcimi - predmetármi, učiteľmi SJL, lektormi. Aj tvorcovia esejí môžu participovať na aktivitách v rámci aktivity 2c.

b) Uzávierka súťaže a hodnotenie esejí

 V marci 2012 prebehne uzávierka súťaže a odborná komisia  predmetárov vyberie (do apríla 2012) víťaznú esej z každej témy a určí aj absolútneho víťaza. Výsledky budú prezentované na stránke školy. Víťazné eseje budú autori prezentovať v rámci RANDE S VEDOU. Odborná komisia predstaví analýzu vybraných esejí. Víťazi jednotlivých tém a absolútny víťaz budú odmenení vecnými cenami. Víťazné eseje ako aj niektoré hodnotiace rozbory sa stanú súčasťou zborníka projektu.

 

Blog

 

  1. Tvorba blogu na zadané témy

Nie všetci žiaci majú záujem o klasickú formu komunikácie, o prezentovanie svojho názoru cez esej alebo účasť na debate. Napriek tomu by sa radi prejavili menej formálne, anonymne...Pre nich bude otvorenou arénou blog, ktorý budú tvoriť a moderovať žiaci školy. Táto aktivita na jednej strane vytvorí otvorené fórum, na druhej strane usmerňovanie diskusie ukáže žiakom klady aj zápory komunikácie na blogu. Naučí ich kriticky hodnotiť a reagovať na jednotlivé príspevky. Vedení budú k tomu, aby aj pri kritike názorov sa zameriavali na kritiku argumentov, nie kritiku postojov alebo osoby.

Blog zostane funkčný (v závislosti od záujmu žiakov) aj po ukončení podpory v rámci projektu, jeho témy sa budú dopĺňať a aktualizovať.

Aj podnetné príspevky z blogu sa stanú súčasťou zborníka študentských prác.

 

Konferencia

 

  1. Príprava konferencie

Vyvrcholenie aktivít projektu bude predstavovať žiacka vedecká konferencia v máji 2012. Verejnosti sa na nej predstavia najlepšie práce, ktoré vznikli v priebehu školského roka na pôde Gymnázia Milana Rúfusa. Prezentované budú vybrané eseje, obhajoby z debatných popoludní, práce študentskej vedeckej odbornej činnosti, projekty... vytvorené budú sekcie podľa tém.

V prípravnej fáze budú oslovení lektori, pozvaní učitelia a žiaci z partnerských škôl. Žiaci na hodinách informatiky pripravia plagáty a pozvánky, zverejnený bude oznam na web-stránke školy. Organizačný výbor pripraví rozpis sekcií, harmonogram práce v sekciách a stanoví čas na prezentovanie práce (podľa počtu prác v sekcii). Organizátori si vyhradia právo výberu príspevkov na konferenciu.

  1. Konferencia

Každá sekcia bude mať svojho moderátora, ktorý bude viesť prezentáciu. V sekciách budú pracovať študenti, učitelia, lektori, pozvaní žiaci a učitelia z iných škôl regiónu, médiá. V rámci konferencie zhodnotia koordinátori projektu Čítaj pozorne, argumentuj presvedčivo, debatuj odborne jeho prínos pre žiakov, pedagógov, školu...V rámci konferencie bude ocenená najlepšia žiacka práca za vzdelávaciu oblasť Človek a príroda, Človek a spoločnosť, Jazyk a komunikácia (prípadne iné oblasti). Víťazi získajú vecné ceny a ich práce budú publikované v zborníku.